Урок української мови, 3 клас
Тема: Правопис ненаголошених е, и в корені слова
Мета: навчити дітей правильно вимовляти і писати слова з ненаголошеними е, и в корені слова; підбирати перевірні слова для написання слів з ненаголошеними е, и в корені слова; користуватися орфографічними словниками. Вчити самостійно здобувати інформацію та доносити в доступній формі учням класу. Розвивати самостійність, комунікативність, відповідальність. Виховувати почуття відповідальності, колективізму.
І. Створення позитивного емоційного фону
Зима у коло нас зібрала свої звертання надіслала:
Того,хто справа – похвалити,
Того, хто зліва – звеселити,
Всіх, хто пустує – пожурити,
Всіх, хто сумує – звеселити.
Метод «Мікрофон»
̶ Що ви очікуєте від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку
̶ Сьогодні 21 листопада – Михайла. Давайте заглянемо за вікно, чи вітряно сьогодні? Який можна зробити прогноз?
̶ Повернімося до прикмети. Вітер, який гуляє за вікном видув літери. Поміркуйте, які букви потрібно вставити?
21 листопада – Михайла
Як на М...хайла вітер з полудня, то буде т..пло до пів грудня
̶ Що допомогло вам визначити?
̶ Сьогодні ми дізнаємося, як правильно дібрати потрібну літеру і станемо ще на один рівень освіченішими та розумнішими.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
̶ З того, що ви розділені на чотири групи, ви, мабуть, зрозуміли –вивчати новий матеріал доведеться у незвичному вигляді.
Крок 1
Метод « Навчаючись – учусь»
̶ Кожна ваша група має завдання. Воно знаходиться на аркуші «Крок 1». Завдання кожної групи вивчити матеріал. Виконати вправи назакріплення і направити свого посланця в протилежну групу, щоб він пояснив учасникам вивчену тему. Таким чином ви ознайомлюєтесь із двома темами.
(Діти поділені на чотири групи. Дві групи (1,3) під №1 і дві (2,4) – №2. Перші номери опрацьовують тему «Правопис слів з ненаголошеними е, и в корні слова, що перевіряються наголосом», а друга – «Правопис слів з ненаголошеними е, и, що не перевіряються наголосом». Після опрацювання теми діти обирають посланця, який повинен роз’яснити матеріал протилежній команді, після чого учні переходять до другого кроку).
Крок 1 (Група 1)
Прочитай слова. Чи можна в цих словах перевірити ненаголошені [е], [и] наголосом?Мелодія, левада, минуле, пенал.
Візьми до уваги! У багатьох словах ненаголошені [е], [и] не можна перевірити наголосом. Наприклад: орден, герой, директор. Написання таких слів перевіряй за орфографічним словником і запам'ятовуй.
Постав наголоси. Підкресли букви, які позначають ненаголошені [е], [и].
Очерет
черемха
абрикос
апельсин
Прочитай. До слів лівого
стовпчика добери слова з правого і запиши утворені словосполучення.
Телефон
|
народний
|
горизонт
|
термінова
|
держава
|
висока
|
дисципліна
|
безмежний
|
медаль
|
далекий
|
океан
|
сусідня
|
сигнал
|
тривожний
|
телеграма
|
міжміський
|
температура
|
сувора
|
депутат
|
золота
|
З двома
словосполученнями (на вибір) склади і запиши речення.
Крок 1 (Група 2)
ПОПРАЦЮЙТЕ РАЗОМ!
1. Прочитайте вголос
групи споріднених слів, чітко вимовляючи наголошені звуки.
1. Р..балка, р..балить,
р..ба.
2.Гр..чаний, гр..чка,
гр..чаник.
ПОМІРКУЙТЕ! Яке слово з
кожного рядка допоможе вам вставити пропущені букви? Чому? Запишіть слова,
вставляючи пропущені букви.
ОТЖЕ, ЯК ДІЗНАТИСЯ, ЯКУ
БУКВУ ТРЕБА ПИСАТИ В НЕНАГОЛОШЕНОМУ СКЛАДІ? ЗВІРТЕ СВІЙ ВИСНОВОК З ПРАВИЛОМ.
Зверни увагу! Наголошені звуки [е] та [и]
вимовляються чітко, виразно. Написання ненаголошених звуків [е] та [и] можна
перевірити, дібравши перевірне слово, у якому ненаголошений звук стане наголошеним.
Наприклад : Весна – весни, зима – зими...
2. ПРОЧИТАЙ СЛОВА. ЗМІНИ
КОЖНЕ СЛОВО ТАК, ЩОБ НЕНАГОЛОШЕНИЙ СКЛАД СТАВ НАГОЛОШЕНИМ, ЗАПИШИ ЗА ЗРАЗКОМ.
Один
|
Багато
|
|
Межа
|
–
|
межі
|
число
|
–
|
|
земля
|
–
|
|
крило
|
–
|
|
сестра
|
–
|
|
плита
|
–
|
ПІДКРЕСЛИ БУКВИ, ЯКИМИ
ПОЗНАЧЕНІ НЕНАГОЛОШЕНІ ТА НАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ ЗВУКИ [Е] ТА [И]. ПОМІРКУЙ! ЩО
ТРЕБА ЗРОБИТИ ЗІ СЛОВОМ, ЩОБ ДІЗНАТИСЯ. ЯКУ БУКВУ (е ЧИ и) СЛІД ПИСАТИ В
ІІЕІІЛГОЛОШЕІЮМУ СКЛАДІ?
3. ПРОЧИТАЙ УГОЛОС ПАРИ
СПОРІДНЕНИХ СЛІВ.
М..довий – мед, сл..вовий – слива, гр..бний –
гриб, ц..гляний – цегла, д..мар – дим, п..карня – пекар.
2. Спиши, вставляючи
пропущені букви. Назви перевірні слова, тобто слова, які допомогли вставити
пропущені букви.
3. Познач корінь у
словах.
ІV. Усвідомлення
Крок 2
̶ Щоб перевірити засвоєний
матерал, ми переходимо до другого кроку. Перед вами аркуші «Крок 2». На них ви
знайдете завдання на засвоєння тієї теми, яку вам пояснював посланець. Але
зверніть увагу: 1 і 2 команди виконують 1 і 2 завдання, а 3 і 4, відповідно, –3
і 4. У разі, швидкого виконання командою завдань, виконуються завдання протилежної
команди.
Крок 2 (Група 2)
1.Спиши словосполучення. Перевіряй за
орфографічним словником написання слів з пропущеними буквами.
Проїзний кв..ток, керувати автомобілем, к..рмо
автомашини, свіжий к..фір, чудовий к..лим, хусточка в к..шені, місто Кишинів,
к..пить у чайнику, смачний к..сіль.
З двома словосполученнями (на вибір) склади і запиши
речення.
2. Правильно
вимовляй і пиши:
Кишеня
килим
кермо
керувати
квиток
ретельно
метал
велосипед
верблюд
лелека
3. Прочитай
і спиши народні прикмети. Встав пропущені букви в словах, добираючи перевірні.
1. На полях сніг хв..лястий – будуть рясні хліба.
2. Сніг надворі – з..рно в
коморі. 3. Багато з..мою інею – на врожай.
4. Прочитай
слова. Подумай, чи можна перевірити написання пропущених букв наголосом. Спиши.
Пам’ятай! Правильно писати ці та інші слова
допоможе орфографічний
словник.
Р..корд, р..месло, р..монт, р..продуктор, р..спубліка,
р..дактор, р..візор, д..ректор.
Зі словами ремонт і ретельно склади і запиши одне
речення.
Крок 2 ( група 1)
1. Прочитай текст.
ОЗИМИНА ПІД СНІГОМ
В..сною сіють ярину: ячмінь, овес, просо, гречку,
яру пшеницю. А восени сіють оз..мину: жито й озиму пшеницю.
Коли на луках трава вже давно пожовкла, тоді
озимі поля вкриваються густими зеленими сходами. Молоді л..сточки під снігом
невдовзі в'януть. Але краще ростуть корінчики, глибше йдуть у землю. А
в..сноюоз..мина пустить нові ст..бельця, нові л..сточки, міцніші за попередні.
За Костянтином Ушинським
Випиши слова з пропущеними буквами. Встав букви,
дібравши перевірні
слово.
Увага! Правильно вимовляй слово перевірні. Слова
вкрилися, листя є перевірними (а не перевіреними) до слів вкриваються,
листочки.
2. Вивчи напам’ять прислів’я і запиши його з
пам'яті.
Під глибоким снігом високий хліб
росте.
Добери перевірні слова до виділених слів. Познач
у них корінь.
3. Прочитай
вірш.
Благословенна хай буде година,
і тая хата, і село,
що Україні принесло
з великих найбільшого сина.
Богдан
Лепкий
Як ти зрозумів вірш? Що
ти знаєш про Тараса Григоровича Шевченка? Випиши з вірша слова з ненаголошеним
[е] в корені. Поясни вживання букви е в цих словах.
Запиши слово, правопис
якого треба запам’ятати. Склади з ним речення.
4. Прочитай слова.
Склади речення і запиши їх, вставляючи пропущені букви.
1. Холодна, минула,
з..ма. 2. До, хлібороби, підготувалися, в..сни. 3. Висіють, у, вони, з..рно,
з..млю, добірне.
Написання якого слова не
треба було перевіряти? Чому?
У кінці виконання здійснюється опитування.
Головною умовою є групова робота.
V Рефлексія
̶
Перед вами дві групи слів.
Перша команда виписує з першої групислова, в яких потрібно вставити літеру е,
друга – літеру и. З другої групи третя команда виписує слова, в яких потрібно
вставити літеру е, четверта – літеру и. останні літери в словах замальовуйте.
Завдання з секретом
І гр.Д..сятьох,
д,.ктант, ж..ст, ч..сто, вес..ло, тр..вожний, р..дис, с..рп, гр..п, нах..л,
бер..ги, кр..лата, пр…дмет, ч..тач, в..ресень, ш..роке.
ІІгр.Зв..селив, капр..з,
ч..рвоне, л..стки, в..рес, яс..н, ял..нам, з..рно, шв..дко, зам..рзаю, с..нію.
Немає коментарів:
Дописати коментар