суботу, 29 жовтня 2016 р.

Поради батькам майбутніх першокласників


Виживає не сильніший і розумніший,

а той, хто найкраще реагує на зміни,

                                           що відбуваються. 

                                                              Гордон Драйден



Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху дитини. Сьогодні в освіті є актуальним питання формування компетентності дитини – не тільки володіння нею певним багажем знань, а й уміння їх критично осмислити, продуктивно використовувати і самотужки поповнювати, збагачувати.

Завдання школи набуває нового значення - не навчати, а навчити отримувати знання.

Сучасна початкова школа кардинально відрізняється від тієї, в якій навчалися батьки майбутніх першокласників. Саме це викликає у них безліч запитань, побоювань та пересторог.

В нашій країні початкова школа працює за трьома освітніми програмами: традиційна, педагогічна технологія «Росток» та науково-педагогічний проект «Інтелект України». З традиційною програмою батьки знайомі, а дві решта викликають запитання.


Основні положення педагогічної технології «Росток»

1. Мета – розвиток особистості, формування здібностей до самонавчання та самореалізації. Дитина вчиться нестандартно мислити та відходити від стереотипів.

2. Принцип «Мінімаксу» – подати максимум матеріалу, але оцінювати знання за стандартними критеріями.

3. Основні предмети:

· «Навколишній світ» (інтегрований курс «Навколишній світ» включає в себе відомості з географії, фізики, астрономії, біології, техніки, хімії, історії. екології , літератури , музики, образотворчого мистецтва)

· «Математика» (вивчаючи математику за спеціальними зошитами, діти отримують базові знання з інших предметів)


Основні положення науково-технологічного проекту «Інтелект України»

1. Сутність проекту – не насичення поглибленими знаннями, а набуття навичок творчого мислення, роботи з інформацією, самооцінки та самоконтролю, розвитку позитивних якостей у дитини.

2. Наявність міжпредметних зв’язків, засобів наочності та відеоматеріалу. Наприклад, якщо на уроці читання дітки вивчають текст про соловейка, то урок «Я і Україна» буде зосереджений на темі видової приналежності птаха з використанням відео- та аудіоматеріалів.

3. В перелік предметів додатково до стандартного набору входять:

· «Навчаємось разом» (діти вчаться працювати з інформацією, розвивають пам’ять);

· «Еврика» (відбувається розвиток творчих, винахідницьких якостей та кмітливості).

4. Впродовж кожного уроку учні мають кілька музичних пауз з фізичними вправами і танцювальними рухами, роблять вправи для очей.

Навчальний план

Освітні галузі
Начальні предмети
Традиційна система
«Росток»
«Інтелект України»
Мови і літератури
Українська мова
Українська мова
Українська мова
Іноземна мова
Іноземна мова
Іноземна мова

Математика

Математика

Математика
Математика
Еврика
(з 2 класу)
Природознавство
Природознавство

Наколишній світ
Людина і світ
Суспільствознавство
Я у світі
 ( з 3 класу)
Навчаємося разом

Мистецтво
Музичне мистецтво та образотворче мистецтво
Музичне мистецтво та образотворче мистецтво

Мистецтво

Технології
Трудове навчання
Трудове навчання
Трудове навчання
Інформатика
(з 2 класу)
Інформатика
(з 2 класу)
Інформатика
(з 2 класу)
Здоровя і фізична культура
Основи здоровя
Основи здоровя
Основи здоровя
Фізична культура
Фізична культура
Фізична культура
  
Детальніше про проекти можете дізнатися перейшовши на сторінку.

Проект "Інтелект України"


Отож, коли визначились із програмою навчання, постає питання, як і до чого готувати дитину.
Приймаючи дитину до школи, оцінюють кілька складових – це педагогічна, психологічна та фізична готовність дитини до школи. Педагогічна складова –  вміння читати, рахувати, встановлювати логічні звязки. Психологічна складова – адаптація у соціумі, комунікативність, контактність. Фізична – загальний фізичний розвиток дитини.
Пропоную кілька варіантів щодо перевірки готовності дитини.

Запитання для дитини 5-6 років:

1. Як тебе звуть?

2. Як звуть твою маму, папу, сестричку, братика?

3. Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш і станеш дорослим: чоловіком чи жінкою?

4. Зараз ранок, день чи вечір?

5. Ти любиш малювати? Якого кольору цей олівець, стрічка?

6. Скільки пальців у тебе на руці? Покажи два пальчики, три?

7. Скільки оченят у ляльки? А у тебе? Для чого потрібні очі, вуха?

8. Що роблять віником, олівцем, ложкою?

9. Коли можна кататись на санчатах: взимку чи влітку? Чому?

10. Коли можна купатися в річці: взимку чи влітку? Чому?

11. Яких ти знаєш звірів, птахів? Хто більший: коза чи корова? У кого більше ніг: у собаки чи у півня?



Запитання для дитини 6-7 років:


1. Назви своє прізвище, ім’я, по батькові.

2. Хто старший: ти чи твій брат, сестра?

3. Скільки тобі років? А скільки буде через рік, два роки?

4. Коли ти снідаєш: вранці чи увечері? Обідаєш: вранці чи вдень? Що буває раніше: обід чи сніданок, день або вечір?

5. Де ти живеш? Де працюють твої папа, мама? Ким ти хочеш бути, коли виростеш?

6. Яка зараз пора року – літо чи осінь, зима чи весна? Чому ти так вважаєш?

7. Чому сніг буває взимку, а літом його немає?

8. Що робить листоноша, лікарка, вчитель? Хто лікує, а хто навчає?

9. Що більше – 8 чи9; 5 чи3? Порахуй від 6 до 9, від 5 до 3?

10. Покажи свою ліву руку, праве вухо. Що знаходиться справа (зліва) від тебе в цій кімнаті?

11. Що потрібно зробити, коли випадково зламав чужу річ?

Не дивуйтесь, якщо питання вам здалися дуже простими. У практиці багатьох педагогів зустрічалися діти, які не змогли відповісти на багато з них. Для кожного батька нормально вважати, що його дитя найрозумніша. Але інко-ли дитя не може відповісти на якісь з цих питань просто тому, що батьки не вважали за потрібне йому це пояснити. Вони просто гадали, що їх чудове маля саме знає такі елементарні речі.


«Тест «Чи готова ваша дитина до школи?»


За кожну відповідь «майже завжди» нарахуєте 4 бали, «іноді» — 2 бали, «ніколи» — 0 балів.

1. Чи володіє дитина поняттями «правий/лівий», «великий/малий», «у/із»? 

2. Чи здатна дитина класифікувати, наприклад: речі, що можуть котитися, і речі, що котитися не можуть? 

3. Чи може дитина вгадати кінцівку нескладної історії? 

4. Чи може дитина назвати більше половини алфавіту?

5. Чи виявляє дитина до чого-небудь підвищений інтерес, чи є у неї хобі?

6. Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих? Чи виявляє увагу, коли хтось із нею розмовляє? 

7. Чи може дитина пояснити призначення різних речей: щітки, пилососа, холодильника та ін.? 

8. Чи чітко дитина вимовляє слова? 

9. Чи знає свою адресу і номер телефону?

10. Чи відчуває дитина себе особистістю, яка багато що може?

11. Чи здатна дитина працювати самостійно, змагатися у виконанні завдання з іншими дітьми?

12. Чи включається дитина в гру інших дітей, чи ділиться із ними? 

13. Чи може дитина слухати інших, не перебиваючи? 

14. Чи здатна дитина посидіти спокійно протягом 25— 30 хвилин? 

15. Чи здатна дитина зосередитися хоча би на 10 хвилин, щоб виконати одержане завдання? 

16. Чи може дитина розрізняти літери і короткі слова, наприклад «з/с», «л/м», «біб/дід», «кіт/рік»? Чи спроможна Вона розрізняти слова, що розпочинаються з різних звуків, наприклад, «ліс/ріс»?

17. Чи здатна дитина розкласти по порядку (у заданій послідовності) серію картинок? 

18. Чи може дитина самостійно скласти пазл із 15 елементів? 

19. Чи може дитина сформулювати головну думку запропонованого малюнка, скласти стислу послідовну розповідь по кількох малюнках? 

20. Чи уважно дитина слухає, коли їй читають уголос? Чи розуміє зміст того, про що їй читають?

21. Чи ставить дитина запитання про слова й інші друкарські знаки? 

22. Чи вміє дитина користуватися фарбами, пластиліном, олівцями, ножицями? 


Результати тесту:

0—28 балів: Рівень готовності дитини до школи особливо низький.

30—42 бали: Рівень готовності дитини до школи низький.

44—56 балів: Рівень готовності дитини до школи нижче за середній.

58—66 балів: Рівень готовності дитини до школи середній.

68— 76 балів: Рівень готовності дитини до школи вище за середній.

78—86 балів: Рівень готовності дитини до школи високий.

88 балів: Рівень готовності дитини до школи особливо високий.



   Шановні батьки, звертаю вашу увагу на те, що усі ці критерії не є домінуючими при прийомі до школи вашої дитини, але якщо ви дослухаєтесь і закцентуєте увагу на цих пунткат – ви зробите навчання вашої дитини більш комфортним.

Немає коментарів:

Дописати коментар