Урок української мови, 3 клас
Тема: Рід іменників
Мета: ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», навчати розрізняти і групувати іменники за родами;
розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови;
виховувати почуття поваги до роду, родини; любові до рідного слова і Батьківщини.
Хід уроку
І. Організаційний момент
̶ Сьогодні ми з вами попрацюємо на уроці української мови. Допомагати нам будуть герої, яких дуже люблять мої діти: Мова і Суржик.(зображення на моніторі)
̶ Що таке мова ви знаєте, а що таке суржик? (нечиста мова, вживання в мовленні слів іншомовного походження)
̶ Мову і Суржика розділяє правильно сказане слово.
̶ Наш Суржик теж вживає русизми. Отож,коли ви будете чути мовні помилки Суржика, або навіть мене, ви обов’язково повинні їх виправляти.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
̶ Яку частинумови ви почали вивчати?
̶ Ми продовжимо опрацьовуватицю тему, але сьогодні видізнаєтесь про іменникдещонове.
̶ У Кожного з нас є своя родина, і іменниктеж маєсвій рід. Іточно так, якми маємо знати історію свого роду, так же ми маємообов'язковонавчитисявизначатирідіменника. А це, в свою чергу, допоможе вам вивчати грамматику і стати грамотними людьми.
̶ Отож, я вас запрошую в подорожкраїною «Іменника».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
̶ В країну «Іменника» шлях пролягає, і що там чекає – ніхто з вас не знає!
̶ В країні цій свої секрети:
Іменники називають ... предмети – (відповідають учні)
Опрацювання таблиці«Іменник 3 клас»
1. Питання іменників
2. Назви істот, неістот
3. Власні та загальні назви
̶ Провідників в дорогу потрібно взяти,
Щоб перешкоди легко нам здолати.
Серед вас, без застороги,
Візьму дітокдля допомоги.
Ти будеш Суржик, а ти – Мова (беру дітей з класу)
Ось така моя умова.
Ці іменники відповідають на питання ... (хто?)
Не заперечує ніхто?
Але придивімось! Між ними різниця –
Ти, хлопче, в штанях, а ти – в спідниці.
Ось Суржик, він – хлопчик.
Скажу, що «він мій»–
Цей іменникчоловічого роду.
А Мова тягне на бік свій:
«Дівочомуроду нема переводу!»
Жіночий рід – «вона моя».
Така моя історія!
Між Мовою й Суржиком слово є,
Скажу відразу – «воно моє»!
Середній рід вступає в стрій.
Вона моя, воно моє, він мій –
Такий в іменника устій!
̶ Чи зрозуміли ви, якого роду бувають іменники?
̶ Які слова допомагають визначити рід іменників?
(Демонстрація на таблиці «Рід іменників»)
̶ Молодці. Загляньмо в наступний будиночок і ще раз послухаємо правило.
ІV. Первинне закріплення матеріалу
1. Визначення роду іменників за малюнками
̶ Давайте проведемо дослідження і визначимо рід іменників, використовуючи допоміжні слова.
(в будиночку зображення Піннокіо, краба, Червоної Шапочки, Баби Яги, сонечка)
2. Фізкультхвилинка
̶ Наше дослідження пройшло успішно. Пропоную відпочити. В цьому будинку живе рухлива хвилинка, але вона теж на визначення роду іменників. Будьте пильні.
(На моніторі з’являються зображення. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього – усі дітипіднімають руки)
3. Вибіркове списування
̶ Молодці, грати ви любите. Тепер Мова пропонує більш складне завдання.
̶ В наступному будинку живуть слова. Команда Мови (І варіант) повинна виписати іменники жіночого роду, а команда Суржика (II варіант) – чоловічого.
(В ході уроку перевіряю роботи, герої за правильні роботи роздають малюнки: Мова – зображення Мови, Суржик – зображення Суржика)
̶ Назвіть іменники жіночого роду. (Україна, верба, калина)
̶ Об’єднайте ці слова в прислів’я.
̶ Назвіть іменники чоловічого роду. (Батько, дідусь, син)
̶ Чи знаєте ви прислів’я, в якому вжито ці слова?
̶ Я хочу вам сказати ще одне. Яка хата – такий шин, який батько – такий син.
̶ Пам’ятайте! Ви – відображення ваших, батьків. За вашими вчинками роблять висновки, про ваших рідних.
̶ Які слова залишилися на моніторі? (Дитя, навчання, дозвілля)
̶ Якого роду ці іменники?Можливо хтось може об’єднати і ці слова?
̶ В «Конвенції ООН про права дитини» сказано, що дитинамає право на навчання та дозвілля.
а) словникова робота
Конвенція – один з видів міжнародного договору, встановлює взаємні права і обов’язки держав.
Дозвілля – вільний час.
V. Підсумок уроку
̶ Молодці, але Суржик хоче переконатися, що ви усі зрозуміли тему і дає кожному з вас індивідуальне завдання.
(учні виконують тести, за які теж отримують зображення персонажів)
̶ Щоб завершити нашу роботу на хорошій ноті, пропоную проспівати пісню.
В Країну «Іменника» екскурс здійснили,
Знаннями новими себе збагатили!
Тепер чітко знаєм іменника рід.
І будем писати усе ми як слід!
Немає коментарів:
Дописати коментар