пʼятниця, 28 жовтня 2016 р.


Урок української мови, 3 клас

Тема: Рід іменників

Мета: ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», навчати розрізняти і групувати іменники за родами;

розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови;

виховувати почуття поваги до роду, родини; любові до рідного слова і Батьківщини.



Хід уроку

І. Організаційний момент

̶  Сьогодні ми з вами попрацюємо на уроці української мови. Допомагати нам будуть герої, яких дуже люблять мої діти: Мова і Суржик.(зображення на моніторі)

̶  Що таке мова ви знаєте, а що таке суржик? (нечиста мова, вживання в мовленні слів іншомовного походження)

̶  Мову і Суржика розділяє правильно сказане слово.

̶  Наш Суржик теж вживає русизми. Отож,коли ви будете чути мовні помилки Суржика, або навіть мене, ви обов’язково повинні їх виправляти.


ІІ. Оголошення теми і мети уроку

̶  Яку частинумови ви почали вивчати?

̶  Ми продовжимо опрацьовуватицю тему, але сьогодні видізнаєтесь про іменникдещонове.

̶  У Кожного з нас є своя родина, і іменниктеж маєсвій рід. Іточно так, якми маємо знати історію свого роду, так же ми маємообов'язковонавчитисявизначатирідіменника. А це, в свою чергу, допоможе вам вивчати грамматику і стати грамотними людьми.

̶  Отож, я вас запрошую в подорожкраїною «Іменника».


ІІІ. Вивчення нового матеріалу

̶  В країну «Іменника» шлях пролягає, і що там чекає – ніхто з вас не знає!

̶  В країні цій свої секрети:

Іменники називають ... предмети – (відповідають учні)


Опрацювання таблиці«Іменник 3 клас»

1. Питання іменників

2. Назви істот, неістот

3. Власні та загальні назви

̶  Провідників в дорогу потрібно взяти,

Щоб перешкоди легко нам здолати.

Серед вас, без застороги,

Візьму дітокдля допомоги.

Ти будеш Суржик, а ти – Мова (беру дітей з класу)

Ось така моя умова.

Ці іменники відповідають на питання ... (хто?)

Не заперечує ніхто?

Але придивімось! Між ними різниця – 

Ти, хлопче, в штанях, а ти – в спідниці.


Ось Суржик, він – хлопчик.

Скажу, що «він мій»–

Цей іменникчоловічого роду.


А Мова тягне на бік свій:


«Дівочомуроду нема переводу!»


Жіночий рід – «вона моя».


Така моя історія!


Між Мовою й Суржиком слово є,


Скажу відразу – «воно моє»!


Середній рід вступає в стрій.


Вона моя, воно моє, він мій – 


Такий в іменника устій!


̶  Чи зрозуміли ви, якого роду бувають іменники?

̶  Які слова допомагають визначити рід іменників?

(Демонстрація на таблиці «Рід іменників»)

̶  Молодці. Загляньмо в наступний будиночок і ще раз послухаємо правило.


ІV. Первинне закріплення матеріалу


1. Визначення роду іменників за малюнками

̶  Давайте проведемо дослідження і визначимо рід іменників, використовуючи допоміжні слова.

(в будиночку зображення Піннокіо, краба, Червоної Шапочки, Баби Яги, сонечка)

2. Фізкультхвилинка

̶  Наше дослідження пройшло успішно. Пропоную відпочити. В цьому будинку живе рухлива хвилинка, але вона теж на визначення роду іменників. Будьте пильні.


(На моніторі з’являються зображення. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього – усі дітипіднімають руки)

3. Вибіркове списування

̶  Молодці, грати ви любите. Тепер Мова пропонує більш складне завдання.

̶  В наступному будинку живуть слова. Команда Мови (І варіант) повинна виписати іменники жіночого роду, а команда Суржика (II варіант) – чоловічого.

(В ході уроку перевіряю роботи, герої за правильні роботи роздають малюнки: Мова – зображення Мови, Суржик – зображення Суржика)
̶  Назвіть іменники жіночого роду. (Україна, верба, калина)

̶  Об’єднайте ці слова в прислів’я.

̶  Назвіть іменники чоловічого роду. (Батько, дідусь, син)

̶ Чи знаєте ви прислів’я, в якому вжито ці слова?

̶  Я хочу вам сказати ще одне. Яка хата – такий шин, який батько – такий син.

̶  Пам’ятайте! Ви – відображення ваших, батьків. За вашими вчинками роблять висновки, про ваших рідних.

̶  Які слова залишилися на моніторі? (Дитя, навчання, дозвілля)

̶  Якого роду ці іменники?Можливо хтось може об’єднати і ці слова?

̶  В «Конвенції ООН про права дитини» сказано, що дитинамає право на навчання та дозвілля.

а) словникова робота

Конвенція – один з видів міжнародного договору, встановлює взаємні права і обов’язки держав.

Дозвілля – вільний час.

V. Підсумок уроку

̶  Молодці, але Суржик хоче переконатися, що ви усі зрозуміли тему і дає кожному з вас індивідуальне завдання.

(учні виконують тести, за які теж отримують зображення персонажів)


̶  Щоб завершити нашу роботу на хорошій ноті, пропоную проспівати пісню.


В Країну «Іменника» екскурс здійснили,

Знаннями новими себе збагатили!

Тепер чітко знаєм іменника рід.

І будем писати усе ми як слід!

Немає коментарів:

Дописати коментар